II Wyprawa - SA134 z Lublina do Bogdanki i WłodawyEkipa: Łukasz (Bilet Świętokrzyski), Karol
W sobotę,
31 marca wzięliśmy udział w specjalnym przejeździe szynobusem
SA134-016, wyczarterowanym od Lubelskiego Zakładu PR. Impreza została zorganizowana przez Ziemowita Czerskiego i Krzysztofa Waszkiewicza (Iwana). Główną atrakcją był przejazd trzema odcinkami, niedostępnymi na co dzień w ruchu pasażerskim - bocznicą z Jaszczowa do Kopalni LW "Bogdanka", linią nr 81: Chełm - Włodawa, oraz linią nr 67: Świdnik - Lublin Tatary - Lublin.

Kierunek - Włodawa widnieje w rozkładzie odjazdów jako pociąg dodatkowy.

Z megafonów zabrzmiała zapowiedź:
"Pociąg dodatkowy miłośników kolei do Włodawy przez Bogdankę, Chełm podstawia się na tor przy peronie 1"
SA134-016 z WiFi na pokładzie

Niecodzienna relacja

W oczekiwaniu na TLK "Łokietek" z Warszawy Zachodniej, którym jechali organizatorzy imprezy wraz z większością uczestników.
"APM 22201 gotów!"Każdy uczestnik imprezy otrzymał pamiątkowy bilet kartonowy, który następnie kasowany był przez konduktora Przewozów Regionalnych tradycyjnym kolejowym dziurkaczem:

Rozdawano też wydruki IRJP (Indywidualnego Rozkładu Jazdy Pociągu), jaki został przygotowany na zamówienie, specjalnie dla naszego przejazdu:



Z Lublina do Jaszczowa, po linii nr 7 (przez podg. Adampol) jechaliśmy bez zatrzymania. W Jaszczowie, przed wjazdem na bocznicę, do kabiny maszynisty wsiadł kolejarz z Bogdanki. Miał on łączność radiową z zakładową nastawnią, informował obsługę naszego pociągu o mijankach z pociągami towarowymi i wskazywał miejsca na foto-stopy. Podczas jazdy po bocznicy nasz pociąg otrzymał numer
BB7. Ze względu na stały ruch składów towarowych obowiązywało doraźne prowadzenie rozkładu jazdy.
Bocznica Kopalni LW "Bogdanka"Na pierwszym foto-stopie:

Niestety cały czas pada deszcz.
Foto-stop przy moście na kanale Wieprz-Krzna:


Schodzimy z nasypu.

Pod nami kanał Wieprz-Krzna.
"Poproszę jeszcze pięć metrów do przodu"
SA134-016 w całej okazałości

Uczestnicy wracają z foto-miejscówki na moście drogowym.

Deszcz daje o sobie znać plamami na obiektywie.
Foto-stop nr 3:

Foto-stop na stacji technicznej Zawadów:- mijanka z "podsyłem" lokomotyw do Bogdanki
Cała obsługa trakcyjna na bocznicy odbywa się z udziałem lokomotyw
S-200 produkcji czechosłowackiej.






- mijanka z pustymi węglarkami, jadącymi z Jaszczowa do kopalni
>>> Zobacz mijankę w Zawadowie na filmie! <<<
Iwan zwołuje uczestników.
Kolejny foto-stop:



Wsiadanie do szynobusa bez użycia peronu

Ruszamy w dalszą drogę do Bogdanki.

Bocznica wyposażona jest w nowoczesne urządzenia srk.
Foto-stop w pobliżu kopalni:
Dwa główne szyby Kopalni Lubelski Węgiel "Bogdanka": szyb wydobywczy (na pierwszym planie) i szyb materiałowo-zjazdowy (na drugim planie).

Obiekty przemysłowe w najbliższym sąsiedztwie kopalni.

Wysiadamy na pole.

Niektórzy wolą stać na nasypie.

Karol w kamizelce ostrzegawczej...

...z logo PKP-Jazdy.

Łukasz (Bilet Świętokrzyski)
- mijanka z ładownym "bruttem", jadącym do Jaszczowa

MK-reporterzy czekają w pełnej gotowości do strzału.

Na semaforze podano S2 dla pociągu towarowego.
>>> Zobacz mijankę w Bogdance na filmie! <<<
Podjeżdżamy szynobusem bliżej kopalni.

Do stacji końcowej pozostało tylko 200 m.

Dalej już nie pojedziemy.

Mechanik wyszedł się przewietrzyć.

Brama wjazdowa na stację towarową KWK Bogdanka

25,0 - ostatnie słupki hektometrowe

Z lewej strony skład, który mijał nas w Zawadowie. Po prawej stronie znajduje się punkt ładunkowy.

Pora zmienić kierunek jazdy...

...i tablicę kierunkową.

W drodze powrotnej jeszcze raz zatrzymujemy się w Zawadowie. W głębi widać budynek "szopy" dla lokomotyw kopalni "Bogdanka".

Postój trwa niecałą minutę. Trzeba się zwijać, gdyż mamy już podany sygnał zezwalający na semaforze.

WARS-ik - stały uczestnik kolejowych imprez, przy swoim książkowym kramie.

Wracamy na linię nr 7.

Lokomotywy Bogdanki na stacji w Jaszczowie

Ruszamy do Chełma.

2-minutowy postój na stacji Chełm.

Parowóz-pomnik Ol49-34

Czas na Włodawę
Linia nr 81: Chełm - Włodawa
Ostatni pociąg pasażerski odwiedził Uhrusk w listopadzie 2002 roku.

Nikt nie przypuszczał, że po ponad 9 latach pojawi się tu szynobus PESY.

Czas postoju: 30 minut

Uczestnicy imprezy rozchodzą się we wszystkich kierunkach.

Budynek dworca widziany od strony torów.

Drzwi i okna zabite dechami

Rozkład nie-jazdy

Tu była PKP-Jazda.

Widok na budynek dworca od strony wsi

Zabytkowa wieża wodna

Dworcowy szalet - widok z zewnątrz

Dworcowy szalet - wewnątrz

Miejscowi zdążyli się przyzwyczaić do innych środków transportu.

Krzaki są dobrym wskaźnikiem natężenia ruchu na linii. / Wietrzenie składu

Na peron pierwszy wjechał samochód z obiadem.
"Schabowy czy pierś?"
Wzdłuż szynobusa ustawia się długa kolejka...

...wygłodniałych MK.

Podczas obiadu na chwilę wychodzi słońce.
To okazja, by powtórzyć kilka zdjęć w lepszym oświetleniu:



Cyfrowy Polsat sięga nawet tu.

"Infrastruktura" peronowa

Plastikowe okno w tradycyjnej drewnianej chacie kolejarskiej. Czyżby nie mieli szerszej ramy? Ciekawe czy działa jeszcze telegraf?

Dach pamiętający lata 70.

Zabudowania gospodarcze

Ruszamy na foto-stop.

Niemalowany od lat słupek hektometrowy

SA134-016 w filmowej scenerii



W Sobiborze "na dworcu" też mają Cyfrowy Polsat.

Dawno nie było tu tylu pasażerów.

Mamy 15 minut na rozejrzenie się po okolicy.

Podstawowy materiał transportowany koleją.

Drewniana foto-miejscówka


Pomnik upamiętniający ofiary hitlerowskiego obozu zagłady

Tu przyjeżdżały transporty więźniów.


Pędnię prawdopodobnie ukradli złomiarze.

Ekipa...

...w komplecie

Do Włodawy zostało jeszcze ok. 8 km.

Znów zaczyna padać.

Solidna firma
- Włodawa - stacja docelowa

Na północnej głowicy rozjazdowej
"A może by tak podjechać jeszcze kilkaset metrów?"
"Nie ma sprawy! Wystarczy przełożyć wajchę!"
Wsiadamy więc do szynobusa.

Podjeżdżamy maksymalnie ile się da.

Idziemy szybkim marszem w kierunku Bugu.

Tor powoli zaczyna zanikać.

Kolejowy koniec Polski

Faktyczny koniec Polski

Nasza Ekipa...

...na granicy polsko-białoruskiej


Pozostałości przyczółka mostu kolejowego, który do 1939 roku łączył dwa brzegi rzeki.

Schodzimy nad Bug.

Na drugim brzegu widoczny białoruski słupek graniczny.

Polski kozioł - wracamy na kolejowy szlak.
Po powrocie do szynobusa podjechaliśmy w okolice zrujnowanego dworca we Włodawie, by go udokumentować na fotografiach, wraz z jego najbliższą okolicą.




"Posterunek ruchu"

"Nastawnica"

Okołostacyjne baraki
"Żegnaj Włodawo!"Ostatnie foto-stopy:


Powoli zapada zmrok

Pora wracać

Karol za (tylnymi) sterami SA134-016

Made in Poland

Most na Uherce

Urządzenia do zmiany rozstawu kół na stacji Chełm

Zmęczeni, ale zadowoleni.
To była naprawdę wspaniała impreza. Mimo nie najlepszej pogody, udało się przeprowadzić wszystko zgodnie z planem. Uczestnicy przejazdu byli zdyscyplinowani podczas foto-stopów, co pozwoliło utrzymać zakładany rozkład jazdy. W drodze powrotnej czekała nas miła niespodzianka. Organizatorom udało się uzyskać pozwolenie na przejazd linią nr 67 Świdnik-Lublin, przez stację towarową Lublin Tatary. Było już niestety zbyt ciemno, aby zrobić dobre zdjęcie.

Impreza dobiegła końca - pasażerowie opuszczają skład.

Stacja Lublin - godzina 19:05

Łukasz wyrusza pociągiem TLK "Łokietek" na spotkanie z drugą częścią Ekipy PKP-Jazda, odbywającą w tym samym czasie podróż w ramach "Powitania Wiosny".
Ekipa PKP-Jazdy składa serdeczne podziękowania Organizatorom imprezy za wspaniałą trasę przejazdu i fachową obsługę.
[P]rzesyłamy [K]olejowe [P]ozdrowienia!
Do zobaczenia na szlaku!