Filmowa propaganda czasów socjalizmu

Kolejowe filmy, animacje, teledyski, wizualizacje

Filmowa propaganda czasów socjalizmu

Postprzez admin » 20 Sie 2011, 14:34

//posty przywrócone z pierwszego/uszkodzonego forum PKP-Jazdy

2010-10-25, 21:58:40 Karol napisał(a):Kolej jako jedna z czołowych dziedzin gospodarki była w poprzednim systemie przedmiotem promowanej przez władze propagandy sukcesu. Ruchy racjonalizatorskie w latach 50. mające na celu uzyskiwanie nadzwyczajnych rekordów w eksploatacji taboru i chore współzawodnictwo nie raz miało negatywne skutki. Filmy dokumentalne o ówczesnych kolejach prezentowane m.in. w Polskiej Kronice Filmowej wydają się teraz śmieszne, a wręcz naiwne. Jednak w tamtych czasach odgrywały ogromną rolę w kształtowaniu świadomości społeczeństwa.
Poniżej zamieszczam linki do filmowych fragmentów z różnych lat. Zarówno tych z czasów zaraz po wojnie, jak i późniejszych. Wszystkie łączy ten sam - propagandowy charakter. Porzućmy jednak ten polityczny ton i spójrzmy nieco inaczej. Filmy te mimo wszystko są wspaniałym świadectwem o minionych latach. Możemy zobaczyć kolej, która już odeszła do przeszłości. Kolej która, wyłączając ideologiczną podbudowę, miała w sobie coś niezwykłego - była na swój sposób piękna. Czy to samo możemy powiedzieć o współczesnej kolei na ziemiach polskich?

Dokumenty z Polskiej Kroniki Filmowej:

Fabryka sygnałów kolejowych (PKF 29/1945)

Jubileusz fabryki Cegielskiego (PKF 42/1946)

Koleje - nerwy kraju (PKF 4/1948)

Gdynia (PKF 8/1948)

Parowóz Pt47 (PKF 1949)

90000 km bez naprawy (PKF 15/1950)

Socjalistyczna Warszawa otrzyma metro (Archiwum PKF, 1950)

Budujemy metro (PKF 1951)

Stację obsługuje brygada kobieca (PKF 2/1951)

Elektryczny (PKF 49b/1958)

Karsznice (PKF 3a/1960)

Przy pulpicie (PKF 18b/1964)

Lepiej i wydajniej; Czym będziemy jeździli (PKF 2/1973)

Wszyscy za to płacimy (PKF 40b/1978)

Wszyscy za to płacimy (PKF 48a/1978)

Stacja Łazy (PKF 7b/1979)

Obok toru (30b/1981)

Tatary skomputeryzowane (PKF 8/1987)


Inne filmy dokumentalne:

Kolejarskie słowo
Produkcja: Polska, 1953
Scenariusz i reżyseria: Andrzej Munk
Zdjęcia: Romuald Kropat
Czas trwania: 22 min

Image >>> Cz. 1/3 >>> Cz. 2/3 >>> Cz. 3/3
Narodowy Instytut Audiowizualny napisał(a):Przełomowy w dokumentalnej twórczości Andrzeja Munka film, choć na pozór mieści się w formule ówczesnego ?produkcyjnego reportażu?. Parafabularną konstrukcję filmu buduje zadanie, jakie stoi nie tylko przed załogą tzw. ?pociągu gwarancyjnego? wiozącego węgiel ze Śląska do huty w Szczecinie, ale i innych kolejarzy obsługujących tę długą trasę przebiegu pociągu. Ten typowy dla socrealistycznego kina temat walki o wykonanie planu wyposażony został jednak przez autorów filmu właściwościami odbiegającymi od obowiązujących dlań schematów. W centrum uwagi stanęli ludzie owo zadanie wykonujący ? ich zawodowe kompetencje i emocjonalne zaangażowanie płynące z ich etosu pracy. Przedstawiona w filmie walka z czasem i przestrzenią ujawniona została dzięki przenikliwej rejestracji poszczególnych jej etapów, a dramatyzm osiągnięty został zarówno poprzez kompozycję samej treści wydarzeń, jak i zastosowanie stricte filmowych środków wyrazu, zwłaszcza montażu. Za jego pomocą osiągnięto dynamiczny rytm poszczególnych obrazów pejzażu, mijanych stacji, samego toru kolejowego, mechanicznych elementów funkcjonowania parowozu oraz ludzkich twarzy. Wrażenie to pogłębia współistnienie z obrazem filmowym świata naturalnych dźwięków i muzyki. Słowo obecne w ramowym komentarzu w większości przynależy jednak do kolejarzy współuczestniczących na kolejowym szlaku w realizacji ?zadania?, słowo jest tu elementem ich pracy. Kolejarskie słowo przywróciło świadomość istnienia filmu dokumentalnego jako formy sztuki kina.


Jak co dzień
Produkcja: Polska, 1955
Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Karabasz
Zdjęcia: Zbigniew Karpowicz
Czas trwania: 12 min

Image >>> Zobacz film
Narodowy Instytut Audiowizualny napisał(a):Ten pierwszy film dokumentalny Kazimierza Karabasza to etiuda szkolna o ludziach dojeżdżających z podwarszawskich miejscowości do pracy w mieście. Kamera zanotowała zatłoczone pociągi, grupki rowerzystów na wybrukowanej drodze, obwieszony pasażerami autobus, podróżnych na przyczepie ciężarówki. Szczególny nastrój i wyczuwalny w obrazie zachwyt dla bogatej w szczegóły rzeczywistości przywodzą na myśl ówczesne włoskie filmy neorealistyczne. W dalszej części bohaterem filmu jest kolejka elektryczna i jej pasażerowie. Uroda kadrów, dynamika narracji, zwięzłość komentarza, kunsztowność ścieżki dźwiękowej (szczególnie we fragmencie dotyczącym awarii pociągu 605) poruszają i dziś. Ujęcia tłumu na stacji końcowej to pierwszy filmowy zwiastun motywu, który będzie przewijał się przez wiele kolejnych filmów Karabasza. Zdumiewające, że ani w podejściu do tematu, komentarzu, czy sposobie filmowania, nie ma śladu wszechobecnego wówczas socrealizmu. Jest za to zwięzłość i konkret jak w ostatnich zdaniach komentarza: ?Kończymy naszą poranną wędrówkę do Warszawy. Fabryki, biura, budowy wchłoną za chwilę 150 tysięcy ludzi, dla których dzień zaczyna się wcześniej niż dla mieszkańców miasta?.


Węzeł
Produkcja: Polska, 1961
Scenariusz i reżyseria: Kazimierz Karabasz
Zdjęcia: Stanisław Niedbalsk
Czas trwania: 10 min

Image >>> Zobacz film
Narodowy Instytut Audiowizualny napisał(a):Klasyczne krótkometrażowe studium dokumentalne opowiadające o dyspozytorach węzła kolejowego w Tarnowskich Górach. Prawda podpatrzonych kamerą zdarzeń, reakcji, rozmów, ma tu wspaniałą oprawę czarno-białych zdjęć, na których uchwycono napiętą atmosferę ciężkiej nocnej pracy. Obrazy i dźwięki zostały ułożone z precyzją kompozycji muzycznej. Tytuł nie oznacza tylko miejsca opisanych zdarzeń, ale wskazuje na ich charakter: plątanina telefonicznych rozmów, komunikatów, dyspozycji przypomina zagmatwany węzeł. Przystępując do pracy nad tym filmem reżyser szukał tematu, który pozwoliłby mu zaobserwować ludzi mówiących, rozmawiających, coś zapowiadających, wypowiadających jakieś komunikaty, czy dyspozycje. Podczas dokumentacji, zanim Karabasz trafił na stację kolejową w Tarnowskich Górach, przyglądał się dyspozytorom w pogotowiu ratunkowym, pracy radiostacji oraz treningom sportowym. W czasie zdjęć udało się reżyserowi po raz pierwszy skorzystać z lekkiego przenośnego magnetofonu, który zastąpił dotychczasowy sprzęt, czyli ważący ok. 20 kg magnetofon z dwoma akumulatorami po 30 kg.


Centralny
Produkcja: Polska, 1976
Scenariusz i reżyseria: Jerzy Jaraczewski
Zdjęcia: Karol Szczeciński
Czas trwania: 18 min

Image >>> Zobacz film

Kronika budowy stołecznego Dworca Centalnego. W filmie przedstawiono także historię innych warszawskich dworców - poprzedników Centralnego.
Już w 1946 roku ogłoszono konkurs na projekt Dworca Centralnego. Pierwszą nagrodę zdobył zespół kierowany przez architekta Arseniusza Romanowicza. Nastają jednak lata chude. Decyzja budowy dworca stale jest odkładana. Dopiero w 1972 roku rozpoczynają się prace. Trzeba nadrobić czas. Budowlani otrzymują zadanie 1100 dni. Cała Polska śle aluminium i marmury, stal i szkło, laminaty i telewizyjne monitory. Zobowiązanie zostało wykonane na czas. 5 grudnia 1975 roku nastąpiło uroczyste otwarcie z udziałem I Sekretarza KC PZPR - Edwarda Gierka.
admin
Administrator
 
Posty: 93
Rejestracja: 18 Sie 2011, 16:56

Re: Filmowa propaganda czasów socjalizmu

Postprzez Kloze » 27 Gru 2011, 18:48

Nowy tabor dla PKP (PRL) 1977
Nadesłał MK ze Środy Wlkp.
Image
2015 9 godzin 47 minut (stan na 04.03)
2014 brak przejazdów | 2013 80 godzin 31 minuty
2012 34 godziny | 2011 10 godzin 48 minut
Awatar użytkownika
Kloze
 
Posty: 225
Rejestracja: 20 Sie 2011, 08:27
Miejscowość: Kraków

Re: Filmowa propaganda czasów socjalizmu

Postprzez Karol » 21 Maj 2013, 21:44

Filmy dokumentalne udostępnione przez portal LHS.pl

Warszawski Dworzec Centralny
Realizacja: Jerzy Jaraczewski
Zdjęcia: Karol Szczeciński
Produkcja: PUF "Polfilm" na zlecenie Centralnego Ośrodka Badań, Techniki i Rozwoju Kolejnictwa

>>> Część 1 (1975)
>>> Część 2 (1976)

Obie części zawierają unikalne ujęcia filmowe pokazujące kolejne etapy budowy dworca.
Na bazie tego dokumentu powstała później skrócona i ocenzurowana wersja w postaci filmu pt. "Centralny".

* * *

Centralna Magistrala Kolejowa - Projektowanie odcinka pierwszego
Realizacja: Mieczysław Ptaszyński
Produkcja: Przedsiębiorstwo Reklamy Filmowej Warszawa, na zlecenie Centralnego Ośrodka Badań, Techniki i Rozwoju Kolejnictwa
>>> Zobacz film

Centralna Magistrala PKP - Śląsk-Warszawa (realizacja odcinka pierwszego - Zawiercie-Radzice)
Realizacja: Jerzy Szeliga, Jerzy Baranowski
Produkcja: TELE-AR, na zlecenie Centralnego Ośrodka Badań, Techniki i Rozwoju Kolejnictwa (1971)
>>> Zobacz film

Centralna Magistrala Kolejowa - 7 IX 1977 (otwarcie stacji w Idzikowicach i realizacja odcinka Idzikowice - Grodzisk Maz.)
Realizacja: Bonawentura Szredel
Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi (1977), na zlecenie Centralnego Ośrodka Badań, Techniki i Rozwoju Kolejnictwa
>>> Zobacz film

* * *

Linia Hutniczo-Siarkowa
Realizacja: Marceli Matraszek
Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi, na zlecenie Centralnego Ośrodka Badań, Techniki i Rozwoju Kolejnictwa

>>> Część 1 - Prace wstępne (1977)
>>> Część 2 - Obiekty inżynierskie (1978)
>>> Część 3 - Obiekty kubaturowe (1979)
>>> Część 4 - Za pięć dwunasta - tory (1979)
Image
Awatar użytkownika
Karol
 
Posty: 202
Rejestracja: 21 Sie 2011, 18:53

Re: Filmowa propaganda czasów socjalizmu

Postprzez Karol » 25 Maj 2013, 20:47

Dojeżdżamy
Realizacja: Robert Stando
Zdjęcia: Jerzy Gościk
Produkcja: WFD Warszawa (1960)

>>> Zobacz film

Reportaż o dojazdach mieszkańców podwarszawskich osiedli elektryczną koleją do centrum Stolicy.

* * *

Okolice peronów
Reżyseria: Edward Edler
Zdjęcia: Antoni Nurzyński
Produkcja: WFO w Łodzi (1964)

>>> Zobacz film

Film pokazuje żmudny proces przeglądu i konserwacji wagonów osobowych. Przy akompaniamencie muzyki jazzowej poznajemy trud pracowników kolei. Prośba o poszanowanie dla ich pracy skierowana do pasażerów jest głównym przesłaniem obrazu.

* * *

O sprawniejsze przewozy
Realizacja: Stanisław Banaś, Ludwik Golec
Produkcja: WFO w Łodzi (1976), na zlecenie Centralnego Ośrodka Badań, Techniki i Rozwoju Kolejnictwa

>>> Zobacz film

O wprowadzeniu elektroniki i automatyki do kierowania ruchem kolejowym na Górnym Śląsku.
Image
Awatar użytkownika
Karol
 
Posty: 202
Rejestracja: 21 Sie 2011, 18:53


Wróć do Ruchome obrazy

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron