Strona 1 z 1

Austriacy: Polskie wagony brudne. IC: To nasze najlepsze

PostWysłany: 17 Gru 2011, 08:38
przez Kloze
Tok FM napisał(a):
Czy austriacka kolej przed Euro 2012 wycofa się ze współpracy z PKP na linii Warszawa-Wiedeń? Powodem ma być zły stan techniczny pociągu EC Polonia. PKP nic o tym nie wie i twierdzi, że jest to tabor najwyższej klasy. Tymczasem doszło już do incydentu i setka pasażerów nie została wpuszczona do brudnych wagonów.

Austriacka kolej ÖBB chce wypowiedzieć umowę o współpracy spółce PKP Intercity, a to może oznaczać spore komplikacje przed Euro 2012 - dowiedział się Polsat News. Powodem jest zły stan techniczny pociągu EC Polonia relacji Warszawa-Wiedeń-Villach. Jak powiedziała rzeczniczka ÖBB Sarah Nettel, jakość składu pozostawia wiele do życzenia i nie spełnia on norm, jakie obowiązują w Austrii.

"Nasze najlepsze wagony"

- Relacje Spółki PKP Intercity z przewoźnikiem austriackim układają się dobrze. Nie otrzymaliśmy żadnych informacji o planach strony austriackiej dotyczących wycofania się ze współpracy - mówi Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Promocji spółki.

Według niej "wagony kursujące w pociągach EC Sobieski, Polonia czy EN Chopin stanowią tabor najwyższej klasy znajdujący się w zasobach PKP Intercity". - Są to wagony klimatyzowane, z zamkniętym obiegiem toalet, przystosowane do prędkości 200 km/h i po gruntownej po modernizacji - zaznacza.

Setka pasażerów nie wsiadła

- Mieliśmy już mnóstwo sygnałów od pasażerów, którzy narzekają, że w wagonach często wysiada ogrzewanie, toalety są pozatykane, a wagony są brudne. Ostatnio skład do Wiednia przyjechał bez trzech wagonów, kolejny ze względu na stan techniczny trzeba było odczepić. Do pociągu ze względów bezpieczeństwa nie wpuściliśmy ponad 100 pasażerów - mówią Austiacy.

- Bazując na prasowym doniesieniu o zdarzeniu z 11 grudnia br., warto zauważyć, że w związku z awarią jednego wagonu PKP Intercity, przewoźnik austriacki nie zapewnił pasażerom podróżującym w relacji Wiedeń-Villach dodatkowego, zastępczego wagonu - odpowiada strona polska.

Austriacy żądają poprawy

Jednak austriacka kolej szuka tymczasowego rozwiązania. Pomiędzy Wiedniem a Villach na południu Austrii mają być doczepiane wagony austriackiego przewoźnika. Austriacy wysłali już do Warszawy list z żądaniem, by polski przewoźnik poprawił stan techniczny składu i podwyższył komfort podróży.

- Jeżeli polska kolej nie zareaguje na nasze sygnały, niewykluczone, że zakończymy współpracę. A to oznacza, że po 1 czerwca, po kolejnej korekcie rozkładu jazdy, EC Polonia nie dojedzie do Wiednia - uważa Nettel. Zdaniem austriackiego dziennika Kleine Zeitung, również lokalne władze w Austrii domagają się od ÖBB, by koncern rozwiązał problem polskiego pociągu.

- Nie widzimy obecnie powodu do wycofania się ze współpracy z partnerem austriackim, szczególnie w przeddzień Euro 2012 (...) - zapewnia Beata Czemerajda. I wyjaśnia: austriacki przewoźnik nie dysponuje wystarczającą liczbą wagonów konwencjonalnych do obsługi wspomnianych pociągów. Spółka PKP Intercity kieruje na trasę swój tabor.


W zasadzie nie są to informacje wyssane z palca. Chopinem jechałem kilka razy z Warszawy do Sosnowca, Katowic czy Bohumina i z powrotem. W tymże w komunikacji krajowej są dostępne wagony austriackiego przewoźnika i - fakt - są zadbane, bardzo czyste, bezawaryjne, utrzymywana jest w nich stale temperatura pokojowa, są również rewelacyjnie wyciszone. W Polonii natomiast wagony z miejscami do siedzenia prowadzi PKP IC i już kiedyś z opowieści podróżnego słyszałem o zatkanej toalecie, z której smród dochodził aż do pierwszych przedziałów. Poza tym kobitka z IC w ogóle nie odpowiada na zarzuty. Austriacy o zatykających się kiblach, wadliwej klimatyzacji, a ona o obiegu zamkniętym i najwyższej klasie wagonów. Ciekawi mnie tylko, skąd ÖBB czerpie dane na temat czystości składu, skoro widzą go dopiero po przejechaniu setek kilometrów z pasażerami na pokładzie. A jak dowodzą liczne przykłady z rodzinnego kraju, nasi potrafią zrobić chlew z każdego najczystszego pociągu i jeszcze będą narzekać na syf w PKP ;-)

Newsa podrzucił Kozioł.