Optymalizacja linii kolejowych

Newsy o kolejowych wydarzeniach, imprezach, akcjach, targach, wystawach itd

Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez Bilet Świętokrzyski » 16 Sty 2013, 13:06

Tak się to nazywa oficjalnie, w terminologii bankowców. Pisałem jakiś czas temu, że oni teraz rządzą na kolei. Niektórzy "miłośnicy" na forach internetowych czekali na zarządzanie menadżerskie jako zbawienie dla kolei. Nowi zarządcy zamiast konsultować poprawę rentowności na kolejowej sieci z najbardziej zainteresowanymi [kolej,samorządy,przemysł i przewoźnicy] woleli zlecić to firmie doradczej Mc Kinsey.
Co tu dużo pisać - wystarczy spojrzeć na mapę.
http://serwisy.gazetaprawna.pl/transpor ... tanie.html
Trudno powiedzieć na ile wiarygodne są to informacje w porównaniu ze stanowiskiem PLK. Informacje na mapie pochodzą od podmiotów bezpośrednio związanych z transportem kolejowym. Jednak są bardziej wiarygodni od firmy z tradycjami, zatrudniającej w 52 krajach ponad 8000 konsultantów, doradzającej w Polsce od roku 1993. Ważne że jest opór.
Dobre wiadomości z tego artykułu DGP są o tym, że doradcy przesadzili a z wieloma punktami tego projektu nie zgadza się Ministerstwo Transportu.
Mam swoje komentarze na temat kilkunastu linii z tej mapy, obiektywne i nie związane z kreskami na mapie
ale jeszcze ich nie wstawiam.
Awatar użytkownika
Bilet Świętokrzyski
 
Posty: 296
Rejestracja: 10 Gru 2011, 20:42

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez Karol » 17 Sty 2013, 20:00

Tak się składa, że zagadnienia te są mi bliskie z racji zakresu tematycznego mojej pracy magisterskiej. Pozwolę sobie na krótki komentarz...

Faktem jest, że tak na prawdę ten raport Mc Kinsey'a to kolejna (N-ta) wizja na temat kształtu przyszłej sieci kolejowej. Nie należy moim zdaniem traktować jej rozstrzygnięć jako wiążące. PLK jako takie nie chcą całkowicie zamykać linii kolejowych, bo to wiąże się z kosztami prac rozbiórkowych. Problem w tym, że (wg danych PLK) na ok. 13,5 % sieci (ok. 2600 km) zarządca nie otrzymuje w ciągu roku ani jednego zamówienia, nawet w trybie indywidualnego rozkładu jazdy. Jednocześnie PLK nie jest w stanie zapewnić tym nieużytkowanym liniom podstawowego zakresu prac utrzymaniowych, dających szansę na przyszłe wznowienie ruchu. Z reguły PLK pozostawia w takich przypadkach status "zawieszenia ruchu" i nie robi nic, co w efekcie prowadzi do tego samego finału (ale tańszym kosztem) - linia ulega samolikwidacji poprzez kradzieże złomu.

Jak na razie żaden z podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie infrastrukturą kolejową w Polsce (Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz PKP PLK) nie podjął się opracowania jednolitej wizji, w której zawarta byłaby pełna lista odcinków przeznaczonych do zamknięcia (nie oszukujmy się - wszystkiego nie uda się utrzymać nawet przy dobrych chęciach), lista linii do potencjalnego przekazania samorządom / sektorowi prywatnemu i lista linii do pozostawienia w dalszym użytkowaniu orzez Skarb Państwa.

Dotychczas powstała niezliczona ilość "mapek" prezentujących różne wizje rozwoju kolei w Polsce. Brak wizji wynika z unikania przez decydentów podejmowania decyzji wykraczających poza perspektywę jednej kadencji. Sytuacja ta powoduje, że przyszłe decyzje o zamknięciach, rewitalizacjach czy modernizacjach poszczególnych linii będą zapadały w sposób przypadkowy (w zależności od tego, gdzie trzeba będzie uzyskać poparcie wyborców), bez uwzględniania aspektu funkcjonowania sieci kolejowej jako całościowego systemu.
Image
Awatar użytkownika
Karol
 
Posty: 202
Rejestracja: 21 Sie 2011, 18:53

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez Bilet Świętokrzyski » 15 Lut 2013, 13:20

No i wytypowali.
Dzisiaj rano szukałem info sprzed kilku dni na RK i nie znalazłem. Zobaczyłem jednak taki news:
http://www.rynek-kolejowy.pl/39682/Ktor ... _lista.htm
Niby piszą, że nie nie będzie likwidacji żadnej linii, że wyłączenie ma być tylko czasowe, że trwają konsultacje...
To i tak nie wygląda tragicznie w porównaniu z wcześniejszymi prognozami - 8000, 3000 kilometrów.
Linie do wyłączenia - już całkiem niedługo, bo piszą że od grudnia tego roku, a na pewno w 2014.
Grupa 1 - definitywnie wyłączone:
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto/files ... zonych.pdf
Grupa 2 - wstępnie wyłączone:
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto/files ... zonych.pdf

Lista różni się wieloma danymi z mapki, którą wskazałem przed miesiącem.
http://serwisy.gazetaprawna.pl/transpor ... tanie.html

Moja opinia - wcale nie jestem przeciwny zamykaniu a nawet likwidacji nieużywanych linii, całkiem nieprzejezdnych i często zniszczonych.
Jeśli wiele z tych linii w ogółe nie przynosi dochodu dla PLK, a trzeba od nich płacić podatki [nie wiem czy trzeba, chyba tak] to przekazanie ich samorządom nie jest złym pomysłem. Albo innym właścicielom, użytkującym konkretne linie - przemysł, wojsko. Jestem przeciwny zamknięciu wielu powyższych linii, podczas gdy nie likwiduje się formalnie linii, po których od dawna nie jeździ nikt i już nie pojedzie. Szkoda wielu pięknych tras.
Szkoda, że tylko w taki sposób próbuje się poprawiać wynik finansowy kolei, bez obniżania wielu innych kosztów, poprawy oferty, zwalczania konkurencji.
Zdumiewa takie faworyzowanie transportu drogowego przez kraj uzależniony prawie w całości od importu ropy i gazu, bez własnego przemysłu samochodowego, o takich narzuceniach redukcji emitowanego CO2.
Awatar użytkownika
Bilet Świętokrzyski
 
Posty: 296
Rejestracja: 10 Gru 2011, 20:42

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez stmichal » 11 Kwi 2013, 18:31

Od kilku dni czytam na Rynku Kolejowym czy Kurierze Kolejowym na temat skrócenia listy "optymalizowanych" odcinków z 90 do 59. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć listy których 31 odcinków ta amnestia dotyczy. Gdzie znajdę coś takiego? Pomożecie?
No chyba że sam sobie mam wybrać ;) ?
2016: 50349km, 2015: 68213km, 2014: 50312km 2013: 40882km, 2012: 50839km, 2011: 28130km, 2010: 10017km
stmichal
 
Posty: 394
Rejestracja: 19 Sie 2011, 19:03

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez Bilet Świętokrzyski » 11 Kwi 2013, 21:03

Wiadomo aby na temat linii 24 i 25. Podaję linki z Kuriera Kolejowego:
Linia do Bełchatowa nie będzie zamknięta
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... nieta.html
Odcinek Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki zostaje
Linia kolejowa nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki nie będzie wyłączona z eksploatacji ? poinformował podczas posiedzenia Sejmu RP Andrzej Massel, wiceminister transportu
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... staje.html

Jest również artykuł o planie wdrożenia oszczędności na Podkarpaciu, aby uratować 4 tamtejsze linie.
Nowe propozycje dla Podkarpacia
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... pacia.html

Czekam na oficjalną publikację. Póki co - do zaliczenia jedna linia mniej z wytypowanych w lutym do wyłączenia [55-Sokołów]
Awatar użytkownika
Bilet Świętokrzyski
 
Posty: 296
Rejestracja: 10 Gru 2011, 20:42

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez stmichal » 12 Kwi 2013, 06:33

Dzięki Łukasz, czyli na razie nie ma pełnej listy.
Wytypowałem 31 odcinków które zostaną, ciekawe ile trafię ;)
2016: 50349km, 2015: 68213km, 2014: 50312km 2013: 40882km, 2012: 50839km, 2011: 28130km, 2010: 10017km
stmichal
 
Posty: 394
Rejestracja: 19 Sie 2011, 19:03

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez Bilet Świętokrzyski » 12 Kwi 2013, 17:28

Kurier Kolejowy już opublikował ocalone linie - lista

Gdyby link nie załadował się :
1 [24] PIOTRKÓW TRYBUNALSKI - ZARZECZE # 32,2 km
2 [25] TOMASZÓW MAZOWIECKI - SKARŻYSKO # 86,8 km
3 [25] CHMIELÓW K. TARNOBRZEGA - MIELEC # 31,7 km
4 [25] MIELEC - DĘBICA # 31,3 km
5 [30] ŁUKÓW - RADZYŃ PODLASKI # 20,3 km
6 [34] OSTROŁĘKA - OSTRÓW MAZOWIECKA # 31,1 km
7 [34] OSTRÓW MAZOWIECKA - MAŁKINIA # 21,4 km
8 [36] OSTROŁĘKA - CZERWONY BÓR # 36,2 km
9 [36] CZERWONY BÓR - ŁAPY # 51,5 km
10 [37] BIAŁYSTOK - BIAŁYSTOK FABRYCZNY # 3,3 km
11 [37] BIAŁYSTOK FABRYCZNY - WALIŁY # 33,7 km
12 [49] ŚNIADOWO - ŁOMŻA # 17,3 km
13 [69] ZWIERZYNIEC TOWAROWY - HREBENNE # 59,4 km
14 [72] ZAMOŚĆ - HRUBIESZÓW MIASTO # 53,4 km
15 [81] CHEŁM - WŁODAWA # 45,5 km
16 [101] MUNINA - HREBENNE # 82,5 km
17 [103] TRZEBINIA - BOLĘCIN # 4,0 km
18 [115] TARNÓW - SZCZUCIN # 48,6 km
19 [117] KALWARIA LANCKORONA - WADOWICE # 17,7 km
20 [117] WADOWICE - BIELSKO BIAŁA # 41,5 km
21 [121] MEDYKA - CHAŁUPKI MEDYCKIE # 3,0 km
22 [124] MEDYKA - CHAŁUPKI MEDYCKIE [1520 mm] 2,3 km
23 [144] BOROWIANY - FOSOWSKIE # 22,7 km
24 [182] SIEWIERZ - ZAWIERCIE # 15,3 km
25 [214] SOMONINO - KARTUZY # 8,4 km
26 [219] SZCZYTNO - PISZ # 55,1 km
27 [219] PISZ - EŁK # 56,0 km
28 [234] KOKOSZKI - STARA PIŁA # 8,9 km
29 [259] KĘTRZYN - KAROLEWO BSZ # 1,8 km
30 [283] JELENIA GÓRA - ZEBRZYDOWA # 58,9 km
31 [283] ZEBRZYDOWA - ŁAWSZOWA # 18,6 km
32 [302] STRZEGOM - BOLKÓW # 20,5 km
33 [366] KOŚCIAN - KURZAGÓRA # 3,6 km
34 [373] MIĘDZYCHÓD - ŁOWYŃ # 13,9 km
35 [393] CIGACICE - CIGACICE PORT # 2,9 km
36 [417] SZCZECIN DĄBIE - GRANICA PLK # 4,2 km
37 [422] PYRZYCE - GŁAZÓW # 23,1 km
38 [617] ZAGÓRZ R 46 - ZAGÓRZ R 101 # 1,2 km
39 [684] BOROWIANY - KRUPSKI MŁYN # 1,6 km
40 [869] WAŁBRZYCH SZCZAWIENKO - ZESPÓŁ BOCZNIC d.291 # 3,8 km
41 [911] BERNADCZYZNA - OSKIERKI # 4,7 km
42 [912] ZABŁOTCZYZNA - OSKIERKI [1520 mm] 1,8 km
43 [922] SOKÓŁKA - BUFAŁOWO # 2,8 km
44 [923] BUFAŁOWO WSCHÓD - BUFAŁOWO S [1520 mm] 1,1 km
45 [931] HRUBIESZÓW MIASTO - HRUBIESZÓW TOWAROWY # 3,1 km
46 [980] CZERWIEŃSK OSOBOWY - CZERWIEŃSK TOWAROWY # 2,1 km
47 [995] SZCZECIN PORT CENTRALNY - NABRZEŻE STARÓWKA # 1,6 km
48 [996] LUBIEWO - ŚWINOUJŚCIE SIA1 # 4,0 km
49 [996] ŚWINOUJŚCIE SIA1 - ŚWINOUJŚCIE SIB # 7,4 km
Awatar użytkownika
Bilet Świętokrzyski
 
Posty: 296
Rejestracja: 10 Gru 2011, 20:42

Re: Optymalizacja linii kolejowych

Postprzez stmichal » 15 Kwi 2013, 19:42

Dzięki, sądząc po datach i godzinach opublikowania tych wiadomości pospieszyłem się, wystarczyło poczekać a listy pojawiły się w sieci.
Sporo dało się przewidzieć, ale są niespodzianki i w jedną i w drugą stronę. Z takich "dużych" linii bardzo dziwi mnie obecność 115 która na części trasy już teraz jest nieprzejezdna, a otwarte do ruchu towarowego jest tylko 16 km (1/3 całości). Z kolei najbardziej dziwi brak Sucha - Żywiec, Bielsko Biała - Cieszyn i linii "Bieszczadzkich".
2016: 50349km, 2015: 68213km, 2014: 50312km 2013: 40882km, 2012: 50839km, 2011: 28130km, 2010: 10017km
stmichal
 
Posty: 394
Rejestracja: 19 Sie 2011, 19:03


Wróć do Informacje

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron