Tegoroczni Jubilaci

Wszystko co chcecie powiedzieć o...

Tegoroczni Jubilaci

Postprzez admin » 20 Sie 2011, 18:51

//posty przywrócone z pierwszego/uszkodzonego forum PKP-Jazdy

2011-03-15, 09:01:13 p_goszczycki napisał(a):W naszej tradycji obowiązuje przyzwolenie na huczne świętowanie jubileuszu. Przyjęło się, że im większa rocznica, tym lepsza uroczystość. Rok 2011 obfituje w setną rocznicę otwarcia tras kolejowych.

Nietuzinkowym przykładem była niedawna 165 rocznica otwarcia trasy Warszawsko ? Wiedeńskiej, która w Skierniewicach posiada historyczną stację. Tę okazję doskonale wykorzystał Urząd Miasta wraz z Polskim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei organizując uroczystość rodem z XIX w., a jednocześnie nawiązując do ?Lalki? Bolesława Prusa i odsłaniając na peronie pierwszym rzeźbę Stanisława Wokulskiego.
W 1999 roku z okazji setnej rocznicy przejazdu pierwszego pociągu z Chabówki do Zakopanego (25.10 1899) urządzono na Zakopiańskim dworcu wystawę oraz wydano książkę z atrakcyjnymi zdjęciami oraz obszernymi wspomnieniami okraszając książkę prezentacją zachowanych dokumentów. Wówczas, w 1999 r. swój jubileusz również obchodziły trasy Koszalin ? Kołobrzeg (18.05.1899), Wolin ? Międzyzdroje (1.07.1899) oraz Lębork ? Łeba (1.11.1899). Niestety, te jubileusze zostały przemilczane. Najwidoczniej współczesne pokolenie letników nie chce kolejowego połączeniem z morzem, tylko sentymentem darzy polskie Tatry.
Analizując otwieranie tras kolejowych w roku 1911, warto przypomnieć, że nasz ukochany kraj nadal istniał pod zaborami Prus, Austro-Węgier, oraz Cesarstwa Rosyjskiego. Jednakże tylko Prusy zdawały sobie sprawę z potęgi żelaznych dróg i wszystkie siły robocze były kierowane na trasy budowy. Było to ukierunkowane w dwojaki sposób:
a) Ówczas drogi bite były w niedostatku, nie było samochodów, więc trakcja parowa na przełomie wieków była najpotężniejsza, najszybsza i najdogodniejsza.
b) Przełom wieku XIX i XX przyniósł w Europie Środkowej wiele niepokoju. To tez drugim
i podstawowym celem budowy gęstej sieci połączeń kolejowych były działania militarne.
W ten sposób I wojnę światową planowali wygrać właśnie Niemcy.
Patrząc na tą sytuację z perspektywy wieku, z przykrością muszę stwierdzić, że Prusy zbudowali tysiące kilometrów tras de facto przeciwko nam, aby za wszelką cenę utrzymać swój totalitaryzm, a my Polacy, jesteśmy na tyle głupi, że nie potrafimy tego umiejętnie wykorzystać do zaspokojenia nowoczesnej i bezpiecznej komunikacji. Zabór Austro-Węgierski podchodził sceptycznie do sprawy budowy połączeń kolejowych. Takim działaniom sprzyjały bardzo trudne warunki geologiczne (podłoże górskie) oraz brak wyspecjalizowanej kadry. Zresztą, Niemcy ? będący najbliżej innowacyjnej Anglii w mig zrozumieli wspaniałą ideę tańszego transportu. Porównując trzy mocarstwa na naszych ziemiach, najbardziej zacofane było Cesarstwo Rosyjskie. Ich logika pozwalająca budować inaczej nić zachód pozostała do dziś (tor nieco szerszy od normalnego). W samej Warszawie powodowało to nie lada problemy dotyczące przeładunku towarów. Ponadto konstruktorzy z Rosji ignorowali większość miast w swych projektach i trasę kolei wytaczali ?na skróty? do miasta docelowego. Przykładem niech będzie trasa petersburska Warszawa ? Wilno. Z tej racji dzisiejsze Mazury są bardzo ubogie pod względem kolejnictwa. Intensywny rozwój na przełomie wieków został niezauważony przez co zniszczony w zarodku. XX wiek nie dał drugiej szansy regionom Mazurskim na wyrównanie strat.
W roku 1911 oddano do użytku ogółem 450 kilometrów żelaznej drogi. Państwo Rosyjskie otworzyło tylko jedną długą linie o długości 138,5 km. Miasta Częstochowa ? Koniecpol ? Kielce połączono dniu 26.02.1911. Tego samego dnia przepuszczono pociąg na trasie Herby stare ? Częstochowa z poszerzonego toru. Pierwotnie pociągi tędy kursowały od roku 1903 po torze 1067 mm. Następny odcinek na ziemiach zaboru rosyjskiego uruchomiono dopiero 3 lata później. Tegoroczną okazję do przejazdu pierwszego pociągu będą miały miasta i miasteczka na trasach: 29 maja Muszyna ? Krynica (11 km); 1 czerwca Pawłowice Śląskie ? Jastrzębie Zdrój (104 km); 1 lipiec Bartoszyce ? Judyty ? granica Prawdińsk (15 km); 18 sierpień Sławno ? Ustka (36 km); 1 wrzesień Ociąż ? Kucharki (12 km). Na tej linii ruch osobowy uruchomiono dopiero 3 lata później; 18 wrzesień Świętajno ? Olecko ? Garbas (43 km). Była to linia wąskotorowa o rozstawie torów 1000 mm; 1 październik Zielona Góra ? Stypułów ? Szprotawa (51 km); 1 październik Powidz ? Anastazewo (11 km). To także była linia wąskotorowa o rozstawie torów 600 mm; 2 października Mrągowo ? Mikołajki ? Orzysz (52 km); 2 października Kępno ? Rychtal (28 km); 19 października Żnin ? Obiecanowo (21 km). Jest to trzecia linia wąskotorowa otwarta w roku 1911, również o szerokości toru 600 mm; Ostatnią tegoroczną jubilatką jest trasa uruchomiona w dniu 5 grudnia Nysa ? Ścinawa Mała (21 km). Według książki Teofila Lijewskiego i Stanisława Koziarskiego ?Rozwój sieci kolejowej w Polsce? łączna długość sieci kolejowej pod koniec 1911 roku wynosiła prawie 22.500 km. Jednakże w książce Stanisława Kozierskiego ?Sieć kolejowa Polski w latach 1842 ? 1918? na ziemiach polskich czynnych było znaczniej więcej tras. Różnica ta wynika z faktu, że w cytowanej pozycji nie podane zostały linie cukrowniane, górnicze oraz bocznice dojazdowe.
O ile uruchomienie przejazdów kolejowych na jakimkolwiek odcinku stanowiło nie lada gratkę (nawet dziś, jest to podobna uroczystość). to powolna agonia trasy jej śmierć i zbezczeszczenie pamięci (w postaci kradzieży szyn i podkładów) stanowiło zawsze pretekst do spuszczenia głowy i taktownego przemilczenia sprawy. Niestety, zmiana mentalności naszego społeczeństwa, regres kolejnictwa w latach 90, masowy zakup samochodów osobowych, wieloletnie niedoinwestowanie infrastruktury kolejowej spowodowało nagły spadek zainteresowania podróżowaniem żelazną drogą, deficyt w konsekwencji likwidację torów. Masowe uśmiercanie połączeń przetrwały tylko nieliczne trasy.
Szansę na promocję regionu w skali kraju mogą wykorzystać Kielce, Włoszczowa, Koniecpol, Częstochowa, Herby Stare, Muszyna, Krynica Górska, Sławno, Ustka, Zielona Góra, Kępno, Rychtal. Szansę na sentyment będą mogli pozwolić sobie te samorządy ? które uznają, że warto zatroszczyć się o rozładowanie samochodowych zatorów w mieście, na inwestycję w dworce, kolej, w przyszłość z mniejszym zadymieniem. W życiu bywa różnie, bo może się okazać, że samorządy są zainteresowane własnymi 4 kółkami, a fundusze zamiast na rocznicowy tort, powędrują na benzynę do samochodu.
Czasu na nietypową promocję setnych rocznicy przejazdu pierwszego pociągu w regionie pozostało niewiele. Tym bardziej, że w zasadzie może tylko garstka ludzi zdaję sobie sprawę z jubileuszu. Trafne pytanie zadała mi niedawno kobieta ? ?jak zorganizować takie urodziny?? Odpowiedź jest prosta: Wystarczy happening na dworcu, symboliczny pociąg, przecięcie wstęgi, dawne stroje, prezentacja twórczości literackiej oraz malarskiej, wspomnienia kolejarzy. Oczywiście przy okazji można zaznaczyć wieść o odnowieniu dworca, inwestycji w poprawę komunikacji szynowej, dodatkowych połączeń itp.
Dla niektórych to AŻ tyle, ale życie pokazuje, że co raz więcej dworców nie czeka na jubileusz aby doczekać się upragnionego remontu, że co raz większe wymagania są oczekiwane od przewoźników, że będzie lepiej. Tego, oraz następnych ożywionych 100 lat życzę jubilatom.

Piotr Goszczycki


2011-03-16, 18:32:39 Ptaku napisał(a):Niestety ale to smutne jest, że takich imprez nie robi się, że dworce niszczeją i umierają od ciosów politycznych. Przecież jest kilka rozwiązań np Tiry na Tory, ale czy doczekamy takich czasów :?:
Masz rację, takie urodziny to żaden problem, przykładów podałeś dużo, tylko trzeba chcieć, a Polakom się nie chce. Lepiej rozpieprzyć to co dobre, a resztę niech rozkradną złomiarze.
Przejrzyjcie rozkład z 1994 ile pociągów kursowało, ile linii było i jakich linii, w jakich relacjach kursowały pociągi. Niektórzy nawet chyba nie wiedzą, że takie linie istniały a przecież to nie było tak dawno. Wszystkie wąskotorówki były pod PKP i było dobrze a ile ich jeździło? Cegły z początku lat 90-tych mają prawie po 1000 stron.
admin
Administrator
 
Posty: 93
Rejestracja: 18 Sie 2011, 16:56

Wróć do Luźne gatki szmatki

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron